دکتر ناصر اقدمی مدیرعامل شرکت زیست بازساختی تسکین

کار تحقیقاتی خود را از دانشگاه علوم پزشکی ارومیه  زمانی که دوره پزشکی عمومی را می خواند شروع کرد. بعد از فارغ التحصیلی در رشته پزشکی در ایمن شناسی یا ایمونولوژی دکترا گرفت که به گفته خودش علت این انتخاب نزدیک بودن  موضوعات و مواد درسی آن  به علوم پایه بود.

ایمونولوژی پزشکی (Medical Immunology) شاخه‌ای از علوم زیست پزشکی است که مطالعه ساختار و عملکرد سیستم ایمنی بدن در تمام ارگانیسم‌ها را در بر می‌گیرد. سیستم ایمنی مهم‌ترین نقش را در شناخت بیماری‌ها ایفا می‌کند و همچنین با انواع مختلفی از مکانیسم‌های دفاعی از بدن انسان در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند .

دکتر اقدمی بعد از آن  بعنوان عضو هیات علمی در  پژوهشگاه رویان  مشغول به کار شد .

پژوهشگاه رویان بعنوان قطب تحقیقاتی و فناوری کشور  در تراز بین المللی، پیشگام در توسعه علم، فناوری و نوآوری در علوم زیستی با مرجعیت در علوم سلولهای بنیادی، تولید مثل، زیست فناوری، طب ترمیمی و موثر در ارتقاء سلامت جامعه می باشد این پژوهشگاه  خرداد 1370  با هدف ارائه خدمات درمانی، پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری توسط زنده ياد دكتر سعيد كاظمي آشتياني و گروهی از پژوهشگران و همکارانش در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران تاسیس شد.

دکتر اقدمی در باره علت انتخاب پژوشگاه رویان همچنین ادامه تحصیل خود می گوید  بیشتر دیدگاه هاو هدف اصلی ام این بود که بتوانم یک مسیری را ایجاد کنم که بشود کارهای تحقیقاتی را وارد بحث درمانی و استفاده های درمانی کرد که حاصلش در یک دوره مجموعه ای مثل  سل تک فارمد  بود که در حال حاضر یکی از بهترین و شاید بزرگترین مجموعه هایی است که موضوع تولید سلول به صورت بالینی را در کشور انجام می دهد.بعد از آن مجددا به منظور نزدیک شدن به بحث بالینی دوره تخصصی عفونی را شروع کردم . این دوره مقارن شد با شیوع کرونا در  ایران یعنی سال 1399 و تجربیات  کم نظیری را در اختیار من گذاشت . یک متخصص بیماری‌های عفونی اغلب به بررسی و درمان بیماری‌های گرمسیری، عفونت های قارچی، باکتریایی و ویروسی می‌پردازد. این متخصصین باید در دانشگاه دوره‌های پایه پزشکی، کارآموزی، رزیدنتی و دوره تخصصی را با موفقیت بگذراند .

ناصر اقدمی متخصص بیماریهای عفونی مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت زیست بازساختی تسکین و عضو هیات علمی پژوهشگاه علمی رویان 

دکتر اقدمی در  چرایی زیست بازساختی می گوید : شاید این موضوع   سخت به نظر برسد  اما این که ما بتوانیم قطعاتی از بدن خود را  بازسازی کنیم موضوعی است که از سالهای خیلی قبل حتی در متون ادبی و تاریخی  ما نیز  با عنوان رویین تن آمده است ،بطور مثال حکیم ابواقاسم فردوسی در شاهنامه به رویین تن بودن اسفندیار اشاره می کند  در برخی از متون دیگر آمده زرتشت اسفندیار را که نوزادی بیش نبود، در آب مقدس شست‌وشو داد که همین سبب رویین‌تنی او گشت . شاید  تحقق رویای رویین تنی هیچ وقت   برایمان امکان پذیر نبوده. اما  با ابداعاتی که در سالهای اخیر  در رشته  پزشکی  صورت گرفته همه دغدغه ما این شده  که  وقتی بخشی از یک بافت  در بدن از دست می رود  چگونه می توانیم  جلوی تخریب بیشتر آن  را بگیریم  و اینکه چگونه می توانیم به حالت قبلیش بازگردانیم .الگوی ما تولد انسان است  در واقع  پدر و مادر از خود یک کپی ایجاد میکنند که ان خانواده را مجددا ایجاد می کند. در واقع یک آزمایشگاهی است که خداوند در نهاد بشر قرار داده است که رسیدن به آرزوی دوباره ساخته شدن در آنجا وجود دارد. در نتیجه ابزارهایمان وقتی توسعه پیدا کردند وعلوم در پزشکی و بایولوژی و زیست شناسی پیشرفت کردند به جاهایی رسیدیم که بتوانیم ادعا کنیم که واردعصری میشویم که بتوانیم که خود دگرسازی یا درواقع بازساختی را انجام دهیم.و این شروعش زمانی بود که سلول بنیادی معرفی شد .+

معمولا روند کار های پزشکی به این صورت است که وقتی ایده ای را شروع میکنیدتا به بالین بیمار برسد سالهای زیادی طول می کشد چون پیچیدگی های خاصی دارد و کارهای خیلی زیادی باید انجام شود . مثل تکنولوزی های دیگر نیست و خیلی زمان میبرد . درواقع به این علت که طرف مقابل ما انسان است و خیلی چیزها باید در باره اش رعایت شود.

به هرحال اتفاقاتی افتاده است که خوشبختانه امروزه در جایگاهی در دنیا قرار گرفته ایم که کم کم اثرات موضوع بازساختی را در بالین بیماران مشاهده کنیم. زیرا این علم  از آزمایشگاهها خارج شده و کم کم در حال ورود به بالین بیماران است.

در کشور ما نیز در این زمینه کارهای خیلی زیادی انجام شده است. از ابتدا شروع کردیم کارهای اولیه و تحقیقاتی آن را انجام دادیم و امروز در کشور جاهایی به صورت کلونی وجود دارند که بحث صنعتی سازی ان را پیگیری کرده و انجام می دهند. این موج همراه شد با موج شرکت های دانش بنیان و در یک مسیر قرار گرفتن این دو باعث شد که سرعت زیادی بگیرد.

شرکت زیست بازساختی تسکین  که اکنون در حال فعالیت است در واقع از یکی از همین مجموعه  ها نشات گرفته و تلاش میکند آن چیزی که در علم بازساختی، علم بایوتکنولوژی وعلم زیست تکنولوژی ایجاد شده است را در قالب یک شرکت خصوصی دانش بنیان به بالین بیماران آورده و مورد استفاده قرار دهد.

برای انجام این کارمثل هر صنعت دیگر  قطعا نیاز به جایی هست که این تکنولوژی را در آنجا عرضه کنیم. اما از آنجا که موضوع پزشکی پیچیده است باعث میشود جای عرضه ی این تکنولوژی هم کمی پیچیده باشد. یکی از روشهای مورد استفاده محققان و پزشکان برای عرضه انچه در آزمایشگاه تولید شده است ، بیمارستان ها هستند. بیمارستان هایی که در کنار ارائه خدمات روتین و متداول ، معرفی و خدمات جدید را هم ارایه داده و به اصطلاح در لبه پیشرفت و توسعه قرار دارند. در این زمینه روش رایج این است که بیمارستانهای وابسته به مراکز دانشگاهی این کار را انجام می دهند ولی نه تنها در کشور ما بلکه در سطح بین الملل هم دیده می شود که وقتی ساختارهای خصوصی و از آن بالاتر ساختارهای خیریه ای  وارد مجموعه ای می شوند، اهداف با روال خیلی بهتری  و تلاش بیشتری پیگیری می شوند. در این مجموعه ها مدیریت ها خیلی تغییر نمیکند و این باعث میشود اهداف ثابت بمانند .

در مجموعه زیست بازساختی تسکین هم خوشبختانه این اتفاق افتاده است به این معنی که با سازوکارهای ثابت شده برای توسعه مثل  دانش بنیان  ، خصوصی سازی و خیرین می توان  تولیدات آزمایشگاهی  را بسهولت در  بیمارستان به بیمار برسانیم .  به همین دلیل جزو مجموعه های نادری است که به جای اینکه از دانشگاه ایجاد شده و به بالین برسد ، عکس آن اتفاق می افتد . یعنی یک مجموعه خیریه   تصمیم به ایجاد بیمارستانی گرفته اند به نام بیمارستان تسکین در شهرستان رفسنجان. و این بیمارستان برای رسیدن به هدف خود که حرکت در لبه علم و توسعه فناوری هست، شروع به ساخت مجموعه ای در کنار خود کرده است به نام شرکت زیست بازساختی تسکین تا این توسعه فناوری در آنجا انجام شود.

زیست بازساختی که در انگلیسی به آن Bio Regeneration گفته می شود، یعنی زیست شناسی که به ترمیم و بازساختی مربوط است.این مجموعه برای تحقق این هدف بزرگ ایجاد شده است و امیدواریم بتوانیم با فعالیت هایی که اینجا انجام می دهیم به هدف های متعالی مجموعه بیمارستان و شرکت زیست بازساختی تسکین برسیم.

دکتر اقدمی انگیزه و دلیل قدم گذاشتن  در این راه را اینگونه بیان می کند

در برهه ای از زمان که بعنوان  دوره سازندگی  مطرح است ، مراکز تحقیقاتی زیادی در دانشگاهها ایجاد  شد. من هم وارد این مراکز شدم و همین  باعث شد به کارهای تحقیقاتی خیلی علاقمند شوم. بعد از فارغ التحصیلی همین مسیر را ادامه دادم و  وارد رشته علوم پایه ای  ایمن شناسی شده و دکترا گرفتم. و این کاملا مسیر من رو ازبالین بیمار  جدا کرد . همانطوذ که قبلا اشاره کردم سپس وارد  پژوهشگاه رویان شدم و پژوهشگاه هم طبق ماموریتی که داشت روی بخش سلول درمانی متمرکز بود و می خواست  این مبحث وارد بالین شود . این موضوع به من که سابقه پزشکی داشتم فرصت را داد تا حلقه خوبی در این زنجیره باشم  .برای اینکه بتوانم سریعتر این مسیر را به نتیجه برسانم وارد شرکت زیست بازساختی تسکین شدم . همانطور که از اسم شرکت مشخصه  ، هدف اصلی این است که فناوری هایی که به نوعی به بحث زیست شناسی و بایو تکنولوژی ربط دارند با تمرکز بر رساندن این خدمات به بالین را در این مجموعه توسعه دهیم .

در گام اول از مهمترین بخش هایی که مدتها وجود داشته و کارهاش انجام شده بحث سلول درمانی است که در این روش می خواهیم شرایطی را ایجاد کنیم که سلول را با منابع مختلف تولید کنیم و در مجموعه های مختلف از جمله دانشگاه تهران، مجموعه رویان و جاهای مشابه دیگر تست های اولیه و مطالعات بالینی اولیه اش را انجام دهیم و وقتی به نقطه ای رسید که بتواند به عنوان یک سرویس و خدمت برای بیمار باشد، آن را وارد بیمارستان کرده و مورد استفاده بیماران قرار دهیم . در نتیجه بخش اول کارهای ما عمدتا روی بحث سلول درمانی متمرکز است.

در موضوع سلول درمانی هم ما هدف های مختلفی داریم. در جایی نیاز است یک ترمیم ایجاد شود مثل نیاز های پوستی در سوانح سوختگی. در جایی دیگر نیاز است که یک چیزی کنترل شودمثل بیماری های خود ایمن یا در جایی که بیمار سرطانی داریم و سلول درمانی میتواند سرطان را کنترل کند و بیماران میتوانند درمان قطعی تری را به دست آورند.بنابراین این هدف اول در این مجموعه زیست بازساختی تسکین است . در کنار آن قطعا نگاهی خواهیم داشت به درمان های شخص محور  یا  Personalized Medicine یا پزشکی دقیق(Precision Medicine)   این رویکرد جدید درمان در واقع  به مجموعه ای از فعالیت ها و رویکرد های پزشکی، تشخیصی و درمانی اطلاق می شود که در آن  بیماران بر اساس ویژگی شخصی خود طبقه بندی شده و اقدامات درمانی برایشان انجام می گیرد. یا بعبارتی  در این روش درمانی  راهبرد یک درمان برای همه  تبدیل به راهبرد هر بیمار یک درمان  می شود .

بیمارستان تسکین رفسنجان با بهره مندی از این دو رویکرد پزشکی قرار است تبدیل به پایگاهی شود که بتواند پزشکی شخص محور را با محصولات و خدمات پزشکی بازساختی به بیماران اهدا کند . البته در کنارش ممکن است یکسری کارهای تحقیقاتی هم انجام شود. ولی چیزی که در این مجموعه برای بیمارستان تسکین در نظر گرفته ایم این است که بیمارستانی ایجاد شود که منبعی باشد برای توسعه ی اولیه درمان های پیشرفته و در گام بعدی بتوانیم این خدمات را در  بیمارستان ها و شهرهای دیگر توسعه بدهیم  ، وبالاخره به جایی برسیم که بعدها که به تاریخ نگاه میکنیم ، از مجموعه بیمارستان تسکین و شرکت زیست بازساختی وابسته به آن که در شهر رفسنجان در حال  ایجاد هستند  بتوانیم جایگاه و پایگاهی مثل مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی اول دنیا مانند دانشگاه جانز هابکینز و هاروارد ایجاد کنیم.

 

 

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین خبرها