یک پایه ایمونوژنتیک برای خطر سرطان ریه

آنتی ژن های لکوسیت انسانی (HLAs )مولکول های سطح سلولی هستند که پپتیدهای آنتی ژنی را شناسایی کرده و آنها را به سلول های T ارائه می کنند تا پاسخ ایمنی را آغاز کنند. Krishna و همکاران یک تجزیه و تحلیل ایمونوژنتیک از ارتباط بین جایگاه های HLA کالس II و خطر سرطان ریه انجام داد. آنها دو مجموعه داده بزرگ در سطح جمعیت را تجزیه و تحلیل کردند، یکی از Biobank بریتانیا و دیگری از FinnGen فنالند. مشخص شد که هتروزیگوسیتی در جایگاه های HLA کالس II با کاهش خطر
ابتال به سرطان ریه مرتبط است.

مقدمه

این که آیا سیستم ایمنی میزبان به طور طبیعی در برابر سرطان محافظت می کند یا خیر، مدت هاست موضوع بحث ها بوده است. تئوری نظارت بر ایمنی سرطان
یک عملکرد محافظتی را به سیستم ایمنی تطبیقی نسبت میدهد. مطالعات روی موشها از نظریه نظارت ایمنی سرطان پشتیبانی میکند، با این حال شواهدی مبنی بر نقش محافظتی سیستم ایمنی در برابر سرطان در انسان نسبتا یه، تنوع ژنتیکی در جایگاه آنتی ژن لکوسیت ً کم است. در سرطان ر انسانی (HLA (با تکامل تومور و نتایج درمان مرتبط است، اما اینکه آیا پلیمورفیسمهای HLA خطر ابتال به سرطان ریه را کاهش میدهند، در حال حاضر قابل بحث است. تجزیه و تحلیل بانک زیستی در مقیاس جمعیت که ژنتیک میزبان را با دادههای بالینی ، جفت میکند، امکان بررسی سیستماتیک چگونگی تأثیر پلیمورفیسم HLA بر خطر سرطان ریه را همراه با سیگار کشیدن و سایر عوامل خطر، ایجاد میکند.

بنیاد و پایه

درک عوامل تعیین کننده مولکولی ایجادکننده ی سرطان، برای تشخیص زودهنگام سرطان و استراتژی های محدود کردن مرگ و میر سرطان بسیار مهم است. استعمال دخانیات خطر سرطان ریه را افزایش میدهد و با افزایش نرخ جهش جسمانی که منجر به پتانسیل نئوپالستیک میشود، مرتبط است، اما اینکه آیا عوامل خطر اضافی وجود دارد که حساسیت به سرطان ریه را حتی در میان افراد سیگاری تغییر میدهد، مشخص نیست. آلومورفهای HLA هتروزیگوت ممکن است نئوآنتیژنهای بیشتری را نشان دهند که از جهشهای سوماتیک ناشی از سیگار، ناشی میشوند. در این مطالعه، ما تأثیر هتروزیگوسیتی HLA را بر خطر سرطان ریه، با استفاده از دادههای بالینی ژنتیکی از Biobank و FinnGen همراه با آنالیزهای ژنومی چندوجهی نمونه‌های تومور غیر بدخیم و ریه، ارزیابی کردیم.

نتایج

در هر دو Biobank وFinnGen ، ما دریافتیم که هتروزیگوسیتی در جایگاههای HLA کالس II) II-HLA (با کاهش خطر سرطان ریه در بیش از یک دهه پیگیری، مرتبط است. آنتی ژنهای مشتق شده از سیگار ممکن است پاسخ ایمنی به بیماری نئوپالستیک اولیه را تقویت کنند. هموزیگوسیتی II-HLA خطر قابل توجهی در طول عمر بیماری را به همراه داشت.
هتروزیگوسیتی محلهای اسید آمینه در شیار اتصال پپتید II-HLA با کاهش خطر سرطان ریه همراه بود. تجزیه و تحلیل ژنوم های تومور از گروه اطلس ژنوم سرطان(TCGA (، گروه تجزیه و تحلیل پان سرطان ژنوم کامل (PCAWG (و گروه بنیاد پزشکی هارتویگ، از دست دادن گسترده هتروزیگوسیتی (LOH (جایگاه های II-HLA در سرطان ریه را نشان داد.

نتیجه

ارتباط هتروزیگوسیتی II-HLA با کاهش خطر سرطان ریه نشان میدهد که تنوع ژنتیکی در نظارت ایمنی، یکی از ویژگیهای حساسیت به سرطان، همراه با قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی، خطرات ارثی، و خطاهای تکثیر DNA است. یافته های ما درک نقش سیستم ایمنی میزبان در خطر ابتال به سرطان را گسترش می دهد و ممکن است انگیزه ادغام ایمونوژنتیک در برنامه های غربالگری سرطان ریه را ایجاد کند.

دکتر مریم اسلامی
پزشک و دکتری تخصصی ژنتیک،فلوشیپ پزشکی بازساختی

ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آخرین خبرها